EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do:
ü rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność LUB
ü potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:
ü z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
ü słabowidzących
ü niewidomych
ü słabosłyszących i niesłyszących
ü z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
ü z afazją
ü z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym
ü którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki)
ü z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty
polega między innymi na:
ü zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
ü zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
ü wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
ü odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów
ü ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
ü zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu i/lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem i/lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy
lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to:
ü orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
ü orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
ü orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
ü zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
ü opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się
ü pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów:
· objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną
· cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
WAŻNE
Zaświadczenie o stanie zdrowia przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2020 r.
Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się,
przedkłada się dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października 2020 r.
Opinia, o której mowa, może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu III klasy szkoły podstawowej.
WEWNĄTRZSZKOLNA INSTRUKCJA ORGANIAZACJI I PRZEBIEGU EGZAMINU